
OGŁOSZENIE NR 8/2025
Nr ogłoszenia na stronie ARiMR 584 934
ROZWIJANIE POZAROLNICZEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (ROZWÓJ DG)
LGD „Trakt Piastów” ogłasza nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach interwencji I 13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS)
– PS WPR 2023-2027 – komponent Wdrażanie LSR
z zakresu rozwoju przedsiębiorczości, w tym rozwoju biogospodarki lub zielonej gospodarki poprzez rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej
1. Nazwa podmiotu właściwego dla przeprowadzenia naboru i oceny wniosków:
Lokalna Grupa Działania „Trakt Piastów”
2. Nazwa podmiotu właściwego w sprawie o przyznanie pomocy i zawarcia umowy
Zarząd Województwa Wielkopolskiego
3. Przedmiot naboru wniosków o wsparcie
Przedmiotem naboru wniosków są operacje z zakresu rozwoju przedsiębiorczości, w tym rozwoju biogospodarki lub zielonej gospodarki poprzez rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej (rozwój DG).
1) Operacja powinna zostać zrealizowana maksymalnie w 2 etapach
2) Operacja powinna zostać zrealizowana w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.
3) W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
– na obszarze objętym LSR
– na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem.
4) Operacja powinna być zgodna z celami LSR i realizować wskaźniki:
Cel C.1. Podjęcie działań na rzecz dostosowania do zmian klimatycznych
Przedsięwzięcie 1.1.2 Gospodarka zasobooszczędna i biogospodarka
Wskaźnik produktu:
Liczba operacji polegających na rozwoju istniejącego przedsiębiorstwa
Wskaźnik rezultatu:
R.39 Rozwój gospodarki wiejskiej: liczba przedsiębiorstw rolnych, w tym przedsiębiorstw zajmujących się biogospodarką, rozwiniętych dzięki wsparciu w ramach WPR.
5) Pomoc przyznaje się, jeżeli operacja:
– dotyczy działalności zgodnej z celami LSR;
– jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan
– zakłada osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.
4. Informacja o podmiotach uprawnionych do ubiegania się o wsparcie
O pomoc mogą ubiegać się mikro- lub małe przedsiębiorstwa, jeżeli:
- w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia WoPP wnioskodawca wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się Prawo przedsiębiorców, oraz nadal wykonuje tę działalność;
- wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w tym zakresie w ramach PS WPR;
- upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty pomocy wnioskodawcy na operację w zakresie podejmowanie pozarolniczej działalności gospodarczej („Start DG”) w ramach PS WPR;
- upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty wnioskodawcy płatności ostatecznej na podejmowanie lub prowadzenie lub rozwijanie działalności gospodarczej w ramach poddziałań 4.2, 6.2, 6.4 lub 19.2 objętych PROW 2014-2020
5. Termin, miejsce oraz forma składania wniosków o wsparcie
Wnioski o przyznanie pomocy można składać w terminie od dnia 13.10.2025r. do dnia 27.10.2025r.
Wnioski o przyznanie pomocy można składać wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR (PUE), dostępnego pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna
6. Forma i kwota wsparcia, o którą można się ubiegać
Pomoc przyznawana jest na podstawie umowy o przyznanie pomocy oraz przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych. Istnieje możliwość zawnioskowania o wypłatę zaliczki w wysokości nieprzekraczającej 50 % kwoty przyznanej pomocy lub wyprzedzającego finansowania, które nie może przekraczać 44 % kwoty przyznanej pomocy.
Pomoc przyznawana jest na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Forma wsparcia: zwrot części kosztów kwalifikowalnych
Limit środków w naborze: 530 000,00 EUR
Poziom wsparcia wynosi: do 65% kosztów kwalifikowalnych operacji
Minimalna kwota wsparcia wynosi: 50 000,00 zł
Maksymalna kwota wsparcia wynosi: 500 000,00 zł
7. Szczegółowe warunki przyznania pomocy
W ramach interwencji I 13.1 – LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) z zakresu rozwoju przedsiębiorczości, w tym rozwoju biogospodarki lub zielonej gospodarki poprzez rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej (rozwój DG), objętej niniejszym ogłoszeniem, szczegółowe warunki przyznania pomocy określa „Regulamin naboru wniosków o przyznanie pomocy” opublikowany na stronie LGD „Trakt Piastów” www.lgdtraktpiastow.pl
8. Dane do kontaktu:
Stowarzyszenie LGD „Trakt Piastów”
Łubowo 1, 62-260 Łubowo tel.: 614 275 950
strona internetowa: www.lgdtraktpiastow.pl
mail: biuro@lgdtraktpiastow.pl
NIEZBĘDNE DOKUMENTY:
I. REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW o przyznanie pomocy na rozwój przedsiębiorczości, w tym rozwój biogospodarki lub zielonej gospodarki poprzez rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej (rozwój DG)
wraz z załącznikami:
- załącznik nr 1 – umowa kk DG
- załącznik nr 2 – „Biznesplan”
- załącznik nr 3 – „Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji”
- załącznik nr 4 – „Klauzula informacja o przetwarzaniu danych osobowych”
- załącznik nr 5 – „Wykaz działek ewidencyjnych, na których realizowana będzie operacja trwale związana z nieruchomością”
- załącznik nr 6 – instrukcja do WoPP
- załącznik nr 7 – pomocniczy załącznik do instrukcji do WoPP
- załącznik nr 8 – wykaz załączników do WoPP
- załącznik nr 9 – oświadczenie właściciela(i) lub współwłaściciela(i) lub posiadacza(-y) lub współposiadacza (-y) nieruchomości, że wyraża(ją) on(i) zgodę na realizację operacji, jeżeli operacja jest realizowana na terenie nieruchomości będącej w posiadaniu zależnym lub będącej przedmiotem współwłasności
- załącznik nr 10 – oświadczenie o kwalifikowalności VAT
- załącznik nr 11 – szczegółowy opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo-finansowym
- załącznik nr 12 – oświadczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa
- załącznik nr 13 – oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy
- załącznik nr 14 – oświadczenie o niepozostawaniu w związku małżeńskim lub o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności
- załącznik 15 – informacja o składzie podmiotów wspólnie realizujących operację
- załącznik nr 16 – Wykaz załączników do wniosku o płatność WoP
- załącznik nr 17 – oświadczenie o RODO dla LGD „Trakt Piastów”
- załącznik nr 18 – Informacja dodatkowa-uzasadnienie do kryteriów wyboru operacji
II. PROCEDURA WYBORU I OCENY OPERACJI:
- załącznik 1 – OŚWIADCZENIE PRACOWNIKÓW LGD O BEZSTRONNOŚCI
- załącznik 2a – ARKUSZ WERYFIKACJI FORMALNEJ
- załącznik 2b – POMOCNICZY ARKUSZ OCENY ZGODNOŚCI OPERACJI Z LSR
- załącznik 3 – OŚWIADCZENIE CZŁONKÓW RADY O BEZSTRONNOŚCI
- załącznik 4 – REJESTR INTERESÓW CZŁONKÓW RADY
- załącznik 4a – Identyfikacja charakteru powiązań członków Rady LGD z wnioskodawcami/operacjami
- załącznik 5 – LISTA OPERACJI SPEŁNIAJĄCYCH WARUNKI UDZIELENIA WSPARCIA
- załącznik 5a – PRACOWNICY BIURA REJESTR INTERESÓW na posiedzeniu
- załącznik 5b – EKSPERT REJESTR INTERESÓW na posiedzeniu
- załącznik 6 – ZBIORCZA KARTA OCENY OPERACJI WG LOKALNYCH KRYTERIÓW WYBORU
- załącznik 7 – LISTA OPERACJI NIEWYBRANYCH DO FINANSOWANIA
- załącznik 8 – LISTA OPERACJI WYBRANYCH DO FINANSOWANIA
- załącznik 9a – UCHWAŁA WS. WYBRANIA OPERACJI
- załącznik 9b – UCHWAŁA WS. NIEWYBRANIA
- załącznik 10 – OŚWIADCZENIE O BEZSTRONNOŚCI I POUFNOŚCI-EKSPERT
- załącznik 11a – Wzór pisma-wezwanie do uzupełnień
- załącznik 11b – Wzór pisma-informujące o wynikach