Debata publiczna w ramach projektu „Warta łączy, Warta dzieli?…”- Lokalne Partnerstwa PAFW

/
/
Debata publiczna w ramach projektu „Warta łączy, Warta dzieli?…”- Lokalne Partnerstwa PAFW
prowadzący debatę zapisuje głosy z sali na tablicy, w tle prezentacja o partnerstwie "Warta łaczy, Warta dzieli?..."
W piątkowy wieczór 10 stycznia kilkanaście osób zaangażowanych w sprawy gminy Czerwonak spotkało się w sali Centrum Rozwoju Kultury Fizycznej "AKWEN", by wspólnie zaplanować "nadwarciański" kierunek rozwoju gminy.

Debacie przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy Czerwonak – Wojciech Skrzekut, a wydarzenie zgromadziło wielu mieszkańców, przedstawicieli Gminy Czerwonak oraz takich organizacji, jak Kilwater, LOP, Czerwonackie Podróże z Pasją czy Zielony Czerwonak. W organizację debaty zaangażowani byli także pozostali partnerzy projektu @Lokalne Partnerstwa PAFW, czyli Gminna Biblioteka Publiczna w Czerwonaku i LGD „Trakt Piastów”.

Dwugodzinne spotkanie obfitowało w spostrzeżenia, obawy, nadzieje i plany, które każdy użytkownik obszaru Warty wyniósł ze swojego doświadczenia obcowania z Wartą. Celem debaty było zebranie tych uwag, próba znalezienia wspólnego stanowiska i takich sposobów na realizację pomysłów, które będą realne i możliwe do zaplanowania w najbliższym czasie.

Budowa kładki w Owińskach pokazała, jak wielkie znaczenie ma połączenie Poznania i gminy Czerwonak dla mieszkańców obu brzegów rzeki. Perspektywa powstania kolejnej kładki w Czerwonaku, a także szanse i zagrożenia, które niesie ze sobą przewidywany, wzmożony ruch turystyczny, narzucają potrzebę starannego przemyślenia wielu kwestii. Ochrona dzikiej przyrody, ukierunkowanie ruchu turystycznego, zaspokojenie potrzeby rekreacji mieszkańców, konieczność współpracy z najbliższymi „rzecznymi” sąsiadami gminy – to sprawy, które wg uczestników debaty wymagają szybkiej i świadomej reakcji.

Mocną stroną Warty na obszarze Czerwonaka jest niewątpliwie silne wsparcie gminy, która docenia szanse, związane z położeniem geograficznym, i nie ucieka od konieczności rozwiązania kwestii problematycznych.

Wśród najczęściej zgłaszanych podczas debaty tematów, były m.in.:

NATURA: konieczność zachowania „dzikości” rzeki i jej okolic (np. zachowania strefy ochronnej dębu Bartek), zaplanowanie infrastruktury wtopionej w naturę; problem zanieczyszczenia światłem i bezpieczeństwa zwierząt; konieczność zadbania o ostrogi rzeczne; obawa przed przekształceniem brzegów rzeki w typowy „park rozrywki”;

MARINA – kwestia powiększenia terenu, odpowiedniego wyznaczenia strefy grodzonej, stworzenie strefy dla dzieci: bezpiecznej i wyposażonej w plac zabaw; kwestia otwartości dla wszystkich, także dla OzN (budowa odpowiednich sanitariatów); potrzeba stworzenia terenu na wydarzenia gminne; umożliwienie organizacji prywatnych, rodzinnych wydarzeń na terenie Mariny;

GASTRONOMIA, czyli tzw Strefa CHILLu: konieczność utworzenia miejsc docelowych, wykorzystywanych w „turystyce gastronomicznej” oraz powiększenia strefy rekreacji – wg mieszkańców w gminie brakuje miejsc do spędzania wolnego czasu (miejsca piknikowe przy kładkach? automaty z napojami/jedzeniem? foodtrucki?)

TURYSTYKA: przewidywanie zwiększenie ruchu turystycznego (piesi, rowery) po budowie drugiej kładki, a co za tym idzie: zwiększenie ruchu wodnego na rzece, konieczność utworzenia miejsca na organizację wydarzeń kulturalnych, gastronomię; konieczność budowy zaplecza dla kajakarzy i innych użytkowników rzeki (sanitariaty, miejsca do cumowania i przezimowania jednostek); konieczność renowacji tych miejsc, które już funkcjonują, żeby WYKORZYSTAĆ to wyjątkowe miejsce, a nie ZABUDOWAĆ je;

EDUKACJA: rzeka i jej okolice szybko się rozwijają, a ten proces wymaga edukacji i pracy większej ilości osób, które się w niego zaangażują; konieczne tablice informacyjne dla turystów;

Zanotowaliśmy wiele pomysłów:

POMYSŁY:

– odpowiednie i świadome skanalizowanie ruchu turystycznego (trwa już wyznaczanie nowych szlaków rowerowych);

– organizacja Dnia Motorówek, Sołeckiego Dnia Motorowodniaka, Nocowania w Marinie dla dzieci;

– zakup tramwaju wodnego, przystosowanego do warunków (niski poziom wody), mogącego połączyć kładki drogą wodną;

– połączenie działań z przystanią Binduga w Mściszewie;

– zadbanie o cmentarz Von Treskow;

– miejsce do przezimowania kajaków, canoe;

– budowa pętli rowerowej;

– miejsca do potencjalnego połączenia trasami pieszo-rowerowymi: Łysy Młyn, Dziewicza Góra.

Załączamy otwierającą piątkowe spotkanie prezentację (autorstwa Magdaleny Witkowskiej i Wojciecha Skrzekuta).


Wnioski z debaty są bezcenne, a realizacja dalszych etapów projektu „Warta łączy, Warta dzieli?…” będzie o nie w dużym stopniu oparta.

Wszystkim uczestnikom i organizatorom bardzo dziękujemy za udział i zaangażowanie!

O dalszych etapach poinformujemy Państwa już wkrótce.

debata Czerwonak7
Skip to content